حشمت الله سروش نیا؛ جلال حقیقت منفرد؛ آناهیتا سالاری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402
چکیده
هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطهای مشروعیت اجتماعی در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط میباشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدلسازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفیشده ...
بیشتر
هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطهای مشروعیت اجتماعی در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط میباشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدلسازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفیشده توسط هیر و همکاران ("بار عاملی استاندارد"، "پایایی ترکیبی، "میانگین واریانس استخراج شده، "شاخص برازش هنجار شده"، "ریشه استاندارد باقیمانده مجذور میانگین"، "ضریب تعیین") و شاخصهای جدید "یگانه – دوگانه" و "توان پیشبینی روایی متقاطع"را اتخاذ کرده است. و نقش میانجیگری مشروعیت اجتماعی با استفاده از آزمون بوتاسترَپینگ و شمول واریانس بررسی شده است؛ همچنین در پایان شاخص اندازه اثر مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: روابط مثبت و معناداری میان مدیریت سبز، مشروعیت اجتماعی و گرایش به بازاریابی پایدار وجود دارد. همچنین مشروعیت اجتماعی نقش واسطهای (جزئی) میان مدیریت سبز و گرایش به بازاریابی پایدار را بازی میکند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش نهتنها ادبیات پایداری را در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط با توجه به تئوری نهادی و دیدگاه مبتنی بر منابع توسعه میدهد، بلکه پیامدهای سبز شدن را نیز برجسته میکند. علاوهبر این، برخی از روشهای اندازه گیری جدید را نیز ترویج مینماید.